Makanan dan Minuman Sunnah Baginda Nabi Muhammad S.A.W

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum
Kali ni post tentang ape? Mungkin sekadar coretan je. Mana yang baik, ambil. Mana yang tak baik, buang la jauh-jauh...insyaAllah :)


Alhamdulillah, masih dapat bernafas di muka bumi Allah ini. ^_^ hari ini saya ingin berkongsi kepada semua sahabat2 semua..tentang.. "Makanan dan Minuman Sunnah Baginda Nabi Muhammad S.A.W "
           
Dalam satu hadis (saya  tak ingat lah perawinya siapa hehe :p)" Rasulullah s.a.w besabda : akan aku tinggal kan kpd kamu 2 perkara iaitu sunnah dan Al- quran"

1. Barli – Minum air barli baik untuk melegakan dan mengurangkan kepanasan akibat demam.

2. Buah Tin – Buah yang dikatakan berasal dari syurga. Boleh mengubati buasir.

3. Madu – Ia adalah makanan segala makanan, minuman segala minuman, ubat segala ubat, mengubati cirit birit dengan dibancuh menggunakan air panas, membuka selera, menguatkan perut serta membuang kahak. Elok diminum waktu pagi dengan air suam.

4. Tembikai (Segala Jenis) – Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi karater dan wajahnya.

5. Susu – Nabi menyatakan susu baik untuk membuang panas badan, menguatkan bahagian belakang badan, memperbaiki tisu otak, memperbaharui tisu mata dan mengurangkan kelupaan.

6. Cendawan – Baik untuk mata, perancang keluarga.

7. Minyak Zaitun – Rawatan kulit dan rambut, melambatkan penuaan, merawat radang perut.

8. Delima – Membersihkan tubuh dari unsur-unsur syaitan serta bisikan syaitan selama 40 hari.

– Nabi selalu meminum dengan minyak zaitun ( Trend yang popular di restoran Itali ).

9. Air (seeloknya air masak)– Jika dahaga hendaklah disedut atau diminum perlahan-lahan. Jangan diteguk berterusan kerana ia mendatangkan potensi dihinggapi penyakit pada hati.



10. Daging (گوشت):
Nabi Muhammad (صلى الله عليه واله SAW) berkata. "Daging adalah raja makanan", (Sayed ut Tawam). Ia adalah kaya dengan protein, zink, besi, selenium. Baik untuk tulang, gigi, menguatkan sistem imun, tisu badan dan banyak lagi.

11. Kurma (کھجور):
Tarikh adalah bebas daripada kolesterol dan mengandungi lemak yang sangat rendah. Tarikh yang kaya dengan vitamin dan mineral. Sumber yang baik untuk serat, tannin, vitamin A, zat besi, kalium, kalsium, mangnanese, tembaga dan pyridoxine (vitamin B-6)

12. Rajah (انجير):
Rajah buah-buahan adalah rendah kalori, Baik untuk tulang

13. Anggur (انگور):
Rasulullah (صلى الله عليه واله وسلم)) adalah sangat gemar anggur - ia membersihkan darah, memberikan tenaga dan kesihatan, menguatkan buah pinggang dan membersihkan usus.

14. Madu (شہد):
Nabi Muhammad (صلى الله عليه واله SAW) berkata. "Madu adalah penawar penyakit perut setiap". Beliau gunakan untuk minum air + madu pada waktu pagi. Dianggap sebagai ubat terbaik untuk cirit-birit apabila dicampur dalam air panas. Ia adalah makanan makanan, minum minuman dan dadah ubat-ubatan. Ia digunakan untuk mewujudkan selera makan, menguatkan perut, menghapuskan kahak; sebagai pengawet daging, perapi rambut, mata soother dan pencuci mulut.

15. Melon (تربوز - خربوزا - سردا):
Rasulullah (صلى الله عليه واله SAW) berkata: 'Tiada wanita yang hamil dan makan tembikai air akan gagal untuk menghasilkan musim bunga yang baik dalam wajah

16. Susu:
Nabi (صلى الله عليه واله SAW) berkata bahawa susu menghapuskan haba dari hati seperti jari kain lap peluh dari dahi. Ia menguatkan belakang, meningkatkan otak, memperbaharui visi dan memandu jauh kealpaan.

17. Minyak Zaitun & Zaitun (زيتون)
Ia disebut dalam al-Quran. Nabi Muhammad (صلى الله عليه واله وسلم) berkata "Makan minyak zaitun dan memohon ia (tempatan), kerana terdapat penawar untuk penyakit seventy di dalamnya, salah seorang daripada mereka adalah Kusta." Zaitun akan berkata untuk menjadi makanan Nabi. Minyak zaitun adalah rawatan yang sangat baik untuk kulit dan rambut, melengahkan usia tua, dan merawat radang perut.

18. Delima (انار):
Rasulullah (صلى الله عليه واله SAW) berkata ia membersihkan anda Iblis dan aspirasi jahat selama 40 hari.

19. Cuka (سرکہ):
Nabi Muhammad (صلى الله عليه واله SAW) berkata. "Cuka adalah kari terbaik (سالن)"




semoga kita dapat amalkan dan menyebarkan...insyAllah ^_^





Ulasan

  1. buat dgn amalkan tu bukan lebih kurang sama kah??? -_-

    BalasPadam
  2. Kena semak semula semua hadis kamu byk petik aje ni. Takut palsu belaka.

    Wallahualam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. biasa la dia baru nk jinak2 dgn sunnah nabi..anta share la link kat dia supaya dia bole baca dan fikir jgn lepas gitu je lpas ckp cmtu..tq

      Padam
    2. baiklah terima kasih, saya akan semak semula hadis2 berkenaa. sebenarnya saya rujuk pada buku Rasulullah is my doktor by jerry d.gray.. :)

      Padam

Catat Ulasan

Catatan Popular